Cервіс спорядження FAQ

У цьому матеріалі ми запропонуємо Вашій увазі найбільш поширені запитання і відповіді на них стосовно теми «Сервіс гірськолижного спорядження». Хотілося б підкреслити, що наші відповіді будуть досить-таки суб’єктивні. Адже вони сформовані з нашого особистого сервісного досвіду, сотень годин у підвалах і скі-румах,досвіду кількох десятків лижних шкіл і семінарів і на основі декількох тисяч підготованих пар лиж…

Мінімально прийнятна товщина канта?
Доки можна наточити;-) Так, справді, багато власників користованих якимись спортсменами лиж можуть хвилюватися, що товщина канта на їхніх лижах менша, ніж 0,5 мм. Звичайно ж, властивості такого спорядження не такі, якими були при 1,5-міліметровому канті. Але наша думка: кататися на них можна доти, доки кант вдається наточити. І ще, ресурс канта одночасно і малий, і безмежний. Насамперед залежить це від того, хто і як точив, а потім вже, яку кількість заточок пережила лижа.

Як швидко тупляться канти при різних снігових умовах?
Очевидно, що на твердому залізобетонному снігу це стається швидше, а в цілині повільніше. Наскільки — питання складніше. Напевно, Вам доводилося заїжджати на спортивні траси, або просто на льодяні — там кант змушений буде різати тверде покриття, і за півдня катання він точно скаже, — досить, я втомився, — і почне шкребти. Це дуже суб’єктивно і пов’язано з Вашим рівнем катання і підготовки. Який ніж швидше затупиться? Той, що ріже, чи той, що зішкрібає з чималою силою? Ага! Саме тому ті, хто береже гостроту своїх кантів, не гальмують одну дугу перед чергою на витягу, випускаючи 2-метровий фонтан снігу. В цей момент лижа шкребе,
а не ріже. Хоча, зрештою, канти можна і наточити, а повикаблучуватися також хочеться.

Термін служби гірськолижних черевиків?
100–120 днів на снігу, або чотири сезони. Не те, щоб вони розвалювалися. Хоча і таке буває. Вони стануть ніби більш зручні. М’які. Стануть… не такі точні. Хоча і будуть такими ж улюбленими. Не бійтеся з ними прощатися.

Чи потрібно робити якийсь сервіс лижним палицям?
Ні, крім контролю їхньої цілісності й наявності кілець та темляків на руків’ях. Кільця просто необхідні, щоби палка не зайшла в сніг по саме руків’я (і не лише в сніг). Темляки ж забезпечу-
ють надійнішу фіксацію палки в руці, а коли їх правильно одягти (лівий/правий), зроблять більш ефективними відштовхування.

Сервіс гірськолижним кріпленням?
Так! Пам’ятаймо, що правильне функціонування кріплень — це наші цілі ноги. Налаштування зусилля спрацьовування — тема не цієї статті, але мегаважливе питання безпеки. Окрім фактору налаштування зусилля спрацьовування, є ще й фактор необхідності ревізії механізму кріплення.
Заводської змазки всередині кріплень точно вистачить на три сезони. Цілісність пружин і якість їхньої роботи періодично можна перевіряти «вибиванням» черевика з лижі. Застібнувши черевик (без ноги), пробуємо його звідти вибити одним ударом. Важливо також не забувати в кінці сезону відпускати «в нуль» затягнуті пружини. І дуже важливо підігнати кріплення під колодку черевика. В іншому разі спрацьовування буде або передчасним, або запізнілим.

Чи можна відновити вирваний кант?
Так, але для чого? Ставити його як внутрішній можна для новачків, але під час інциденту на схилі, що призвів до виривання канта, поздовжня і торсійна жорсткість лижі вже порушена.
Шкода, але що поробиш. Залишіть ці лижі собі на згадку, або для піску. І плануйте нову покупку.

Чи правда, що на сервісну машину свої лижі можна віддавати лише раз на сезон?
Технології сервісних комбайнів зробили серйозний крок уперед —кути канта з боку ковзаючої поверхні, зі сторони бокової поверхні, глибина шліфування ковзаючої поверхні, а також різні варіанти структурування ковзаючої поверхні, глибина насічки, навіть, різні варіанти змащування
і циклювання — все це може зробити машина. Знову ж таки, вкрай важливо, хто нею керує. Потрібно пам’ятати, що навіть після дуже хорошої машини, лижі потрібне ручне доведення. Сервісних машин не треба боятися, бійтеся людей, які ними керують. Ми вже третій сезон користуємося електричним канторізом. Так, перші пар 20 довелося переточувати після машини вручну, але тепер ми можемо з упевненістю сказати, що наша машинка чудово точить, робить
кант гладким, гострим і рівним, знімає мінімум металу, і цим збільшує ресурс спорядження.

Як правильно зберігати спорядження в міжсезоння?
Не на балконі і не в підвалі гаража. Ковзаюча поверхня боїться ультрафіолету, а канти — вологи. Якось так:закінчився сезон, законсервували лижі (залили товстим шаром мастила на великий мінус, без циклювання, відпустили кріплення на нуль), добре висушили вкладки черевиків,
застібнули кліпси і поставили у себе в спальні, щоб улітку мріяти про сніг. Не варто завалювати черевики в шафі наплічниками і туристичним причандаллям — пластик може деформуватися. Лижі краще ставити по одній без чохла. І не забувайте влітку змахувати з них пилюку.

Навіщо мені змазувати лижі,якщо я не спортсмен?
Лижі змащувати потрібно, і як-найчастіше. Особливо нові. Ковзаюча поверхня насичується мастилом. Цим ми збільшуємо термін служби спорядження — ковзаюча поверхня не буде пересихати і «хворіти». Сухий ковзяк не тільки погано їде, але ще й легко його подряпати
чи ушкодити вибоїнами. А з приводу ковзання, напевне, всім доводилося «маслати» в стилі Валі та Віки Семиренко на рівних ділянках трас, тоді як хтось на змащених лижах легко з посмішкою обминає Вас. Змащена звичайним базовим мастилом лижа не буде залипати на мокрому свіжо-
му снігу і добре ковзатиме навіть при мінус 25°С. Спортивні мастила, певно, Вам і не потрібні, але базове змащування спорядження просто необхідне. Не змастиш, не поїдеш;-).

Закінчимо традиційно — любіть своє спорядження, приділяйте йому багато уваги, витрачайте на його обслуговування зовсім незначні гроші, і воно віддячить вам тим же — позитивними емоціями на схилі.

Текст: Max Booldozer