Dalbello story

Важко повірити, що було це аж 40 років тому. Саме тоді в мої руки вперше потрапили дуже дивні і цікаво сформовані гірськолижні черевики з типово італійською назвою Dalbello. Звичайно, мені знайомі були й інші італійські черевики. Хто з нас не мріяв про Caber-и, адже їздив у них сам Стенмарк? Або черевики San Marco, бо їх використовували Thöni i Križa. Бо ж у Nordic-ах їздили всі решта. На ринку ще були Munari, але вони не завоювали нашу довіру, довіру доморослих університетських спортсменів.

Якийсь час опісля один з моїх друзів розповів мені, що Dalbello —це марка, яка належить фірмі Raichle. Я був не в стані в це повірити. Адже Raichle — це був абсолютний state of the art  гірськолижних черевиків. Швейцарські черевики за ціною, яка виходила далеко за рамки того, що я міг заробити за рік, а то й більше. Крім цього, багато з моделей (Flexon, існує досі) використовувалися найвідомішими спортсменами планети. Як так, що невідомий італійський виробник міг робити черевики для цієї реномованої фірми? Історія виявилася 100-відсотковою правдою, але переконатися в цьому я зміг кількома роками пізніше, в Норвегії. Нещодавно потрапила мені до рук книжка, де Alessandro Dal Bello підсумовує 40 років роботи своєї фірми, і ділиться з читачами маловідомими фактами зі свого життя. Ось короткий перебіг його історії.

Життя в повоєнній Італії не можна було назвати легким. Малий Алессандро (народжений в 1938 році), як і кожна дитина, мріяв про професійну кар’єру. Хотів бути електриком, оскільки цей фах видавався йому дуже цікавим. Однак в Асоло провінції Тревізо біда виглядала з кожного кутка. Алессандро вже у 11-річному віці не міг продовжувати навчання в школі, а був змушений працювати. Замість важкої праці в полі обрав кар’єру шевця, і швидко навчився вирізати і зшивати черевики зі шкіри. Це вміння дозволило йому здійснити першу подорож поза межі Асоло, аж до Швейцарії, містечка Stein am Rhein. Звісно ж, у статусі гастарбайтера, і не знаючи навіть слова німецькою. 17-річний Алессандро мав щастя потрапити на фабрику гірськолижних черевиків Henke. Життя і праця в Швейцарії не були легкими, але Дал Белло заробив там немалі гроші. Знайшов він там й Giovannine, жінку свого життя. І що найважливіше — став незалежним. Йому вдалося підписати угоду з фірмою Henke на виготовлення шкіряних вкладок до деяких моделей черевиків.

Після підписання угоди, Алессандро повернувся в своє рідне містечко, де відкрив власну сімейну фабрику. Як сам підкреслює, сталося це виключно завдяки його дружині. Життя плинуло тихо і спокійно аж до 70-х років. Саме тоді гірськолижна галузь почала  переживати феноменальне, не знане раніше піднесення. В Європі з’явився дехто Heinz Herzog, представник фірми Raichle на американському ринку. Черевики ці були дорогими, але продавалися добре. Однак виникла потреба виробництва великої партії дещо дешевших моделей, які можна було б продавати початківцям. Швейцарці з Kreuzlingen не мала шансів виконати такі об’єми через брак відповідних виробничих потужностей. Так, любі друзі, це були часи, коли єдиним головним болем гірськолижної фірми був пошук виробника, а не ринку збуту, як зараз. Панове Герцог і Дал Белло зустрілися в Асоло. Спершу розмови стосувалися виключно виготовлення вкладок, але Алессандро швидко зрозумів, що доля дає йому шанс, і запропонував випускати готові укомплектовані черевики з лого Raichle і написом Made in Italy by DalBello. Після перегляду кількох прототипів, сторони потисли руки і підписали контракт. Дал Белло отримав партнерство в бізнесі, ринок Штатів і прихильність на наступні майже півсторіччя. Ішов 1974. Час фієсти тривав до початку 80-х. Гірськолижна індустрія продавала 12 млн. пар лиж і 15 млн. пар черевиків щороку. Зараз це заледве 3,5 млн. пар лиж і біля 5 млн. пар черевиків.

А після цього почалася криза. Першою пішла під воду Henke, яка пропонувала застарілі конструкції (модель Strato у 1968 році була шоком для конкурентів, але пізніше нічого нового не придумали). А десятьма роками пізніше та сама доля спіткала, не зважаючи на солідну репутацію, фірму Raichle. Ідіотський контракт з фірмою Kneissl призвів до банкрутства найбільш знаної і шанованої в цілому світі компанії-виробника гірськолижних черевиків. Алессандро Дал Белло, завдяки нереальній інтуїції і дуже важкій праці, та й щастю (приятельські стосунки ми з майже сухими ногами. Замість того, щоб втратити традиційні ринки черевиків Raichle, він поволі і систематично вводив на них свої продукти. Черевики Dalbello почали здобувати авторитет на ринку, завдяки незвичній легкості, а також завдяки рекордам Стіва МакКінея — тогочасного абсолютного чемпіона у швидкісному спуску. Dal Вello залучив його до співпраці після багатьох спроб, але зрештою, йому це окупилося.

Черговим ключовим моментом в еволюції гірських лиж було входження на ринок карвінгу. Алессандро моментально зреагував на цей тренд, випустивши черевики з еластичним флексом в передній частині і великою жорсткістю зі сторони внутрішньої кісточки. Модель CRX цілковито змінила репутацію черевиків з Асоло, зробивши з них продукт марення сучасних лижників. Дал Белло інвестував у дві інновації, котрі, попри багатообіцяючі рецензії, не знайшли на ринку достатньої кількості поціновувачів. Були це Snow Runners  черевики з мікроскопічними лижками — а може, ковзани для снігу?) і ролики Spin, в яких п’ятка черевиків була зв’язана з рештою конструкції в еластичний спосіб. Обидва патенти припадали пилюкою в магазинах. Натомість чудово спрацювала третя інновація SGS (Stance Geometry System). Впровадивши її у 1999 році, виробник припускав, що 60% лижників каталися б краще, якби мали правильну стійку. Dalbello перенесли малоефективний кантинг з халяви на підошву черевиків (так, як в професійних черевиках, котрі знизу шліфовані під певним кутом).

Черговий здобуток — це випуск роком пізніше на ринок черевиків з прозорого пластика. Зараз це норма, але 14 років тому такий дизайн справляв враження. Водночас запрошено до співпраці, яка, до речі, триває і зараз, одного з найбільших легенд фрірайду — Глена Плейка. Черевики Dalbello ринок сприйняв як чудовий продукт сучасного фріайду. Станом на зараз — це 10 золотих олімпійських медалей. В 2005 році Алессандро Дал Белло випустив свою 10-ти мільйонну пару черевиків. Погодьтесь, що це величезний успіх бідного хлопця з Асоло, який мріяв стати електриком. Останнім на сьогодні здобутком фірми є альянс з виробником лиж Völkl та творцями чудових кріплень Marker. Черевики Dalbello замінили в цій трійці продукти фірми Tecnica. Сама ж Tecnica в атмосфері скандалу перейшла до групи Nordica.

Сьогодні Dalbello має багату колекцію нових черевиків для кожного. Моделі Krypton, IL Moro чи Panterra визначають світові тренди. В цьому сезоні побачимо також модель Scorpion на ногах спортсменів альпійського Кубку світу і, виглядає, що Алессандро Дал Белло готовий до цих викликів. Тримаємо кулаки.

Текст: Томек Курдзель
Фото: Dalbello, Ethan Stone