ЯК ВИБРАТИ ЛИЖІ, черевики , а також все решта …

Вибрати спорядження, яке відповідає вашому рівню катання, можливостям гаманця і власним уподобанням, не є так просто, як видається на перший погляд. Можна використовувати різні методики і підходи. Наприклад проконсультуватися з друзями чи знайомими. Вони принаймі
будуть реальнішими, ніж віртуальні інтернет- порадники. Так чи інакше, але і перші і другі порадять спорядження з яким знайомі, або яке мають самі. Тобто небагато. Натомість ринок готовий запропонувати вам практично безліч варіантів. Величезну кількість груп, підгруп, лінійок і моделей, від яких голова йде обертом. Є однак кілька підставових принципів вибору спорядження. Ось вони …

Лижні черевики
Лижні черевики великі, жорсткі, неестетичні і виглядають зовсім незручними. Деякі cтверджують, що вони є найважливішою частиною спорядження лижника. Гуляє навколо
них безліч веселих історій і міфів, які зрідка мають багато спільного з правдою, оскільки сучасні черевики дуже відрізняються навіть від тих, що були кільканадцять років тому. Оскільки
ми поводитимемося логічно і раціонально, то вибір черевиків має стати не такою вже й складною і довгою справою. Потрібно пам’ятати, обрання оптимальної пари черевиків —це трудомісткий процес. Однак варто заінвестувати трохи часу, щоб відчути стовідсоткову впевненість на схилі.
Всі лижні черевики мають позначення жорсткості, яке зветься flex. Чим більша величина flex-у, тим жорсткішими є черевики. Водночас вони стають більш точними і менш комфортними. Потрібно, отже, шукати певний компроміс. Перший крок — це чесна оцінка власних вмінь. Лижник-початківець (нормальної будови тіла) повинен обрати черевики з flex-ом 60–80, просунутий потребує вже 80–100, а експерт: 110–130. Учасники (навіть аматори) змагань зазвичай їздять у черевиках з індексом 130–160. Жінкам бажано занижувати ці показники на 10–15 відсотків. Очевидно, що дуже високі або важкі особи потребують жорсткіших черевиків, ніж низькі чи легкі. Другий етап — це вибір відповідного розміру. У кожному спортивному магазині ви знайдете мірило з масштабом, який дозволить точно виміряти довжину стопи, одягненої в дуже тонку лижну шкарпетку (часи, коли на лижі одягалося дві пари шкарпеток з овечої вовни давно минули). Основним принципом є те, що лижні черевики не мають бути більшими від наших повсякденних. Третій етап — це примірка хоча б де- кількох пар черевиків з цього самого
сегменту (flex), але різних виробників.Кожна фірма використовує інші стандарти стопи, а тому вони матимуть різну ширину, висоту підйому, окружність холяви на рівні литки і т. п. Після
одягання черевиків ми негайно відчуємо, чи вони замалі. Зачекайте! Перед защіпанням кліпс, які й ставлять п’яту на місце, не може бути й мови про висновок, чи підходять до нашої стопи черевики чи ні. Кліпси починаємо защіпати зверху — тоді маємо впевненість, що п’ята стане на своє місце. На жаль, черевики постійно видаватимуться малими. Це не проблема. Потрібно зачекати 15–20 хвилин, поки термоформована вкладка під впливом тепла наших стоп набере їх
форму. Лише зараз — після того, як ми знову підтягнули і закрили кліпси можна стверджувати, що обрано відповідний розмір. Якщо десь тиснуть, то спробуйте приміряти модель іншого  виробника в цьому ж розмірі, ще іншого… і лише, якщо і ця модель підведе — шукайте більший розмір. На жаль, більшість лижників їздять у завеликих черевиках, оскільки лінуються інвестува-
ти час на точну підгонку. Наслідком цього є брак контролю в складних ситуаціях, а також клопіт з постійним дотягуванням кліпс (завеликі черевики потрібно дуже міцно защібати) і змерзлі стопи.
Більшість ботів (сленгове — «черевики», прим.: ред.) мають кілька істотних регулювань: нахили кута спереду, а також, так званий canting, тобто можливість нахилу холяви убік з метою підгонки черевиків до індивідуальної форми наших ніг. З першим регулюванням можна експериментувати самостійно, та друге варто доручити фахівцям з сервісу. Лижникам, які перманентно нарікають на біль у стопах, я рекомендую виготовлення вкладок на замовлення, оскільки стояти на всій поверхні стопи, а не на трьох точках, зручніше. Такі якісні вкладки разом з послугою термоформування в спеціальній машині коштують зовсім немало (близько 2000 грн.), але можуть служити (і окуповуватися) навіть протягом 10 наступних років, якщо тільки ми не забудемо перекласти їх до наших нових черевиків. На замітку: все більше виробників передбачають можливість термічного формування черевиків, тобто їх внутрішніх
вкладок. Це процес розігрівання вкладки в спеціальних печах з подальшим індивідуальним припасуванням до ноги.

Bootfitting
Все гарно, але що робити, коли попри витрачений час, зусилля і гроші на вкладки саме під ваші стопи, нам не вдається вибрати черевиків, які не тиснуть, або що гірше — з’ясується, що тиснуть лише під час першого виїзду? Тоді треба звертатися за допомогою до bootfitter-а. Це фахівець, який поєднує вміння шевця і ортопеда в одній особі. Людина, яка вміє змінити (у розумних межах) форму пластмаси так, щоб черевики не тиснули. Першим, що зробить бутфіттер, це ретельно огляне ваші стопи і задасть багато питань на тему рівня катання, числа днів, які ви проводите на схилі за сезон, рельєфу і схилів, яким надаєте перевагу та стилю вашого катання. Якщо під час обслуговування ніхто не задасть вам кільканадцять або навіть кількадесят запитань, змініть фахівця. Наступний етап — це скан або відбиток стопи, щоб визначити особливості будови саме вашої стопи (а може, стопа стандартна, що також трапляється). Справжні фахівці погоджуються з тим, що вся електронна допомога ефективна, але ніщо не замінить досвідченого ока і інтерв’ю. Кожна наступна операція, виконана з пластмасою чи вкладками черевиків,
мусить передувати виконанню устилок під стопи (оскільки клієнт їх не має). Після такого виправлення помилок можна почати оброблювати пластик. Типовими проблемами є точкові
підтискання біля кісточок. Ці проблеми можна ліквідувати відносно легко в процесі локального збільшення частини пластмаси зсередини. Цей процес термічний, тобто вимагає місцевого розігріву. Наступна типова проблема, це дуже малий об’єм наших черевиків в ділянці пальців, п’ят або середини стопи. Тут також можна збільшити розмір термічною обробкою. Лижні черевики можна навіть протягнути вздовж, але цей спосіб використовується тільки в разі дуже великої різниці у розмірах лівої і правої стопи. У всіх інших випадках — черевики просто погано підібрані. Розтягнутий вздовж черевик ніколи не виглядатиме як фабричний. Як видно, зробити можна багато, а запорукою успіху є хороший досвідчений фахівець, який вміє розпізнати
проблеми і знає, як їм зарадити. Потрібно також пам’ятати, що багато дрібних дискомфортів можна зняти, всього лиш коректуючи структуру внутрішнього бота або кліпс, без необхідності термічного моделювання пластмаси. Вже кілька років компанії Fischer і Salomon дають можливість термічного формування цілих черевиків, виконаних з нового виду пластмаси,
а не тільки їх вкладок. Експерти твердять, що за декілька років всі інші фірми підуть цією ж дорогою, оскільки вдасться створити матеріал (пластик), який під час термічної обробки
не змінюватиме своїх властивостей. Для найбільш вимогливих існує можливість виготовлення черевиків на замовлення. Пластмаса наших черевиків не є єдиною і неповторною. Такі фірми, як: SIDAS, Bootdoc, чи Strolz використовують існуючі елементи пластмаси (власні або зроблені іншими фірмами) для виготовлення оптимальної пари ваших черевиків. Пізніше виготовляється
вкладка, ідеально підігнана до стопи. Такі черевики є дуже зручними, але нам доводиться платити за це високу ціну(близько 1000 євро). УФФФФ! Найважче за нами —лижні черевики обрано!

Лижі
В наш час на ринку немає поганих чи дефектних продуктів. Лижі з однієї групи, як правило, відрізняються характеристиками, але це не означає, що фірма «X» виробляє кращі лижі, ніж фірма «Y». Все залежить від наших потреб та індивідуального стилю катання. Перш ніж ми перейдемо безпосередньо до вибору, потрібно погодити кілька основних понять. Кільканадцять років тому в гірських лижах відбулася тотальна спортивна революція. На ринок вийшли так звані карвери (або приталені лижі), в Україні помилково названі карвінгами. Ці лижі значно
коротші від своїх попередників і відрізняються геометрією. Стиль їзди на таких лижах також дещо інакший, але ми зараз не говоримо про це. Так чи інакше, сьогодні в магазинах ви
знайдете виключно (менше або більше) приталені лижі. Впродовж останніх двох сезонів на ринку лиж для катання по трасах розповсюдилася технологія з назвою рокер, запозичена з лінійки для фрірайду. Рокер —це легке підгинання носів (а деколи також і п’ят) лиж на ділянці в межах
20–30 см. Ковзаюча частина таких лиж, поставлена на плоску поверхню, не має контакту з площиною, де застосовано рокер. Завдяки тому ці лижі є значно повороткіші і зручніші,
коли вести їх на плоскому. Поставлені на канти, використовують всю їх ефективну довжину і стають стабільнішими в поворотах. Нині рокер використовується як в конструкціях для
спортивних досягнень, так і в рекреаційних лижах. Завдяки цьому вдалося об’єднати стабільність довших лиж з повороткістю коротших. Давайте щиро визнаємо, що не дивлячись на існування таких популярних (модних і сексуальних) форм, як фрірайд (катання нератраченими
пухкими схилами) чи фрістайл (стрибки і їзда в сноупарках), могул (спуски з Тростяну (в сенсі, горбами), а також беккантрі і скі-тур, десь 90% лижників їздять виключно в межах підготованих трас. А враховуючи відсутність натурального снігу, останні кілька сезонів в Україні можна кататись тільки на Буковелі і на… Буковелі, то ця стаття для вас, шановні адепти 90%. Спочатку — як і у випадку з черевиками — потрібна адекватна самооцінка. Дивовижно, але більшість
лижників (у світі, не тільки в Україні), значно переоцінюючи свої навики, вибирають конкретні лижі тільки тому, що їх мають друзі або бачили таку пару у телевізорі в руках учасників змаганнь на Кубок світу. Для початківців і прогресуючих початківців, я рекомендую популярні лижі
з групи allround. Їх найбільшою перевагою є те, що мають хороші або дуже хороші показники на нормально підготованих трасах. Разом з тим, завдяки низькій жорсткості, вибачають технічні
помилки. Найбільш прийнятна довжина таких лиж для чоловіків нормальної будови і середніх вмінь складає 170 см. Очевидно, початківці повинні вибрати коротші. Ці лижі добре надаються для їзди з проковзуванням, а також і на кантах малими і великим дугами на низьких і середніх швидкостях. Нікому не принесуть шкоди, а прогрес на них зазвичай дуже швидкий. На ринку є безліч лиж з цієї групи різної технології і вартості. Є з чого вибирати! Розвинені технічно лижники і експерти, які не мають спортивних амбіцій, повинні шукати свою пару серед
технологічних лиж з групи allround, універсальних спортивних (так званих front-race) лиж або лиж із сегменту allmountain. Такі лижі дуже універсальні. Можна на них їздити повільно
і швидко різною технікою, дугами різного радіусу. Крім того, лижі allmountain, завдяки розширеній геометрії під кріпленням, поїдуть також у важких снігових умовах. На них
також можна спробувати перші недалекі вилазки поза підготовлені траси (зі збереженням розсудливості і засад безпеки). Довжина таких лиж щодо зросту +/- 5 см. Зазвичай застосовується в них рокер. Експерти зі спортивними амбіціями, поціновувачі «вельвету» і твердих, як камінь, трас обирають лижі слалом або гігант (магазинний), а найчастіше одні та інші. Перші служать для виконання радикальних, коротких віражів на кантах з повним відхиленням корпусу в повороті. Тримають на льоду, як леза, і досить втомливі. Їх довжина, як правило, близько 165 см.
Хоч вимогливі і не надто універсальні, мають чимало шанувальників, оскільки на схилі (за відповідної техніки) дарують море радості. Лижі гігантки і так звані racecarver добре надаються до довгих дуг на кантах і драйву. Вимагають багато місця на схилі, а отже, їх використання на Буковелі проблематичне, і навіть, небезпечне. Доречні хіба що на «п’ятірці» і то вранці, коли схил
порожній. Зате в Альпах!!! Важко знайти лижі, які дають стільки задоволення на твердих, широких і в міру порожніх трасах для швидкого долання чималих відстаней. Їх довжина, як правило, 180 см, а деколи і більше. Вимагають від користувача техніки і сили, але вміють відплатити величними здобутками. Учасники змагань і спортсмени, як і у випадку черевиків, добре знають, чого потребують і використовують лижі, недоступні для простого смертного.
На сучасному ринку є безліч лиж freeride, freestyle і спеціальних (часто дорогих і таких, що робляться вручну), опис яких виступає за межі цієї статті. Для прикладу, сучасні лижі freeride
для їзди у бездонному пуху (хоча б на Алясці) мають нерідко понад 190 см довжини і понад 120 мм під кріпленням. Справді потужні дошки! Чого точно потрібно остерігатися, вибираючи лижі, так це порад анонімних (напр., на інтернет-форумах) осіб або навіть, колег. Такі особи можуть мати незначний досвід в тестуванні лиж і рекомендувати лижі, які мають самі, зовсім не знаючи інших. Добре читати тестування. На світі є їх безліч, а в журналі Буковель Snow&More ми друкуємо їх щороку. Повірте, особам, які організовують тести зовсім не вигідно їх «підшаманю-
вати». Брехня має короткі ноги, лижна галузь дуже герметична і всі її учасники добре розбираються, що і по чому. Варто прочитати описи виробника із розумінням того, що найважливіше зазвичай ховається між рядками. Ще одне: купити чи випозичити? Для тих, хто на лижах проводять менш ніж 10 днів в році справа видається очевидною, але чи справді варто позичати спорядження? Більшість лиж навіть в дуже хороших випозичальнях станом на кінець сезону вже заїжджена. До того ж, ми одержуємо не дуже оптимальне обслуговування, оскільки ці лижі точать і заливають без врахування індивідуальних потреб клієнта. Задоволення з їзди
на позичених лижах є непевним заняттям. Власні лижі можна занести до хорошого сервісу і досягти справді вражаючих результатів за допомогою відповідної підготовки канта (індивідуальний підбір кута, притуплення зони біля п’ятки і носка, тюнінг).

Куртка і штани
Тканини, що використовуються для виробництва курток і брюк зазвичай склеєні з декількох шарів. Їх особливість у тому, щоб випускати багато частинок вологи назовні, натомість
не пропускаючи воду досередини. Можливо це завдяки тому, що частинка краплі води у багато разів більша від частинки водної пари (поту). Технічна тканина має пори, через які з легкістю проникають частинки водної пари. Залежно від виду активності, ви повинні вибрати одяг з відповідними параметрами, тобто, чим вищий рівень активності, тим вищі параметри. Вважається, що для одягу рекреаційного лижника достатньо матеріалу (мембрани) з параметрами водонепроникності і «дихання» відповідно 5000 і 5000, але очевидно, кращі показники не зашкодять. Як внутрішнє утеплення має бути використаний матеріал з низькою гігроскопічністю, наприклад Polartec Alpha, Thisulate або Primaloft. Хороша куртка має також ряд інших особливостей. Комір має бути такий, щоб по застібці бігунка до кінця являв собою стійку, що береже шию від вітру і морозу. Добре, коли існує можливість прищібнути капюшон. Бігунок
має бути виконано так, щоб не ранив шиї. У рукавах повинні бути еластичні манжети, що роблять неможливим потрапляння снігу до середини. Куртка має бути оснащеною в сніжний т. зв. «фартух», який виконує таку ж роль, як і манжети в рукавах, найкраще, якщо він відстібний. Проектанти хороших лижних і сноуборд-костюмів додають своїм продуктам ряд практичних кишень: для скіпасів (часто, на рукавах), мобільних телефонів і плеєрів (часто, з отвором для
навушників), окулярів, а також інших дрібниць. Покрій курток має бути таким, щоб не обмежував рухів. Щораз моднішими стають технологічні еластичні тканини, так звані стрейчі. У штанини лижних брюків мають бути вшиті снігозахисні запобіжні ногавиці — в іншому разі сніг потраплятиме до черевиків, а наші стопи згодом почнуть нагадувати крижані бурульки. Підтяжки значно полегшують носіння брюк під час катання, а їх підтримка ззаду добре береже нирки від холоду. Розташування, форми кишень штанів не мають великого значення. Суцільні комбінезони — наразі зовсім вийшли з моди, але зачекаймо, без сумніву, колись повернуться.
Оскільки ми вже маємо зовнішній шар одягу, займімося зараз тим, що прилягає до шкіри.

Термобілизна

Вживання повного комплекту термобілизни — це абсолютна необхідність під час нашої фізичної активності. Пишучи повного, я маю на увазі також спідню білизну, тобто боксерки, а для жінок бюстгальтер. Тканина із слизьких дуже тонких волокон досконало відводить піт від шкіри, даючи відчуття сухості. А коли нам сухо, то також і тепло. Навіть один шар бавовни нівелює весь ефект. На ринку є різні види спортивної білизни. Залежно від рівня активності ми повинні обрати відповідний тип. Ті, що їздять повільно і часто мерзнуть на схилі, нехай поцікавляться білизною з домішком вовни з овець породи меринос або верблюжої. Футболки і кальсони з пряжі з домішком вовни з лам (так звані альпаки) трохи холодніші. Для дуже активних лижників рекомендується повністю синтетична білизна. З подібних матеріалів виконуються також лижні шкарпетки. Пам’ятайте, будь ласка, що часи, коли їздилось в грубих шкарпетках з овечої вовни минули ще попереднього сторіччя. Для їзди ми використовуємо тільки одну тонку шкарпетку. Останнім часом модними є дуже тонкі шкарпетки — компресійні. Вони не тільки зручні, але й активно
усувають відчуття втоми литок. Чи потрібно нам ще щось?

Другий шар
Оскільки я катаюсь дуже активно, то мені вистачає білизни, куртки і штанів. Ті, хто мерзнуть, повинні ще додати, так званий «другий шар» одягу, пильнуючи, щоб він також дихав.
Для цього особливо добре надаються тонкі полари з Polartec Alpha або модні софтшели. Останні мають ще одну перевагу. У дуже теплі, весняні дні можна в них їздити на лижах або дошці замість куртки, оскільки досить добре захищають від вітру. Але прошу звернути увагу на одну
дуже істотну річ. Весь ваш комплект одягу є настільки «непромокальним», наскільки не пропускає вологу зовнішній шар і випускає вологу внутрішній. Технологічний одяг навіки змінив
картину спорту, яким ми займаємось під відкритим небом. Спеціальні тканини і мембрани досконало виконують свою роль, але тільки до того часу, поки ми за ними доглядаємо. Розклеєні мембрани перестають бути водовідштовхувальними. Все залежить від способу прання. Поводьтеся з одягом згідно з інструкціями на бірках. Для більшості технологічних тканин звичайні миючі засоби, зокрема порошки, убивчі. Це ж стосується прання в дуже гарячій воді. Відповідальні за неприємний запах бактерії можна ліквідувати в низькій температурі за допомогою спеціальних рідин для прання, що містять іони срібла.

Каски і маски

Не менш важливим, ніж обрання відповідного одягу, є вибір аксесуарів. Поки що тільки на Буковелі (сподіваємось, що це правило впровадять і інші лижні центри) діє правило, яке зобов’язує кататись в шоломі, незалежно від віку і статі. Хороший шолом, який би виконував свої функції, мусить бути відповідно підібраним. Насамперед вирішіть — яким він буде — з жорсткими
чи м’якими навушними частинами. Каски з жорсткими, повними «навушниками» краще захищають голову від можливих ударів, але вони є більшими, теплішими і в них гірше чути. Оті
другого типу значно зручніші та легші, але не «сидять» на голові так добре. Вибір за вами. Наступний етап — це вибір розміру. Шолом не може бути завеликим! Коли ми одягнемо його на голову і енергійно труситимемо, він не повинен рухатись навіть, якщо пряжка не защібнута. Більшість касок мають регулювання діаметру. Я прошу звернути увагу на те, що вибираючи розмір шолому, регулятор об’єму має бути на максимумі. Вкладиші касок через певний час «всідаються» і буде доречною можливість зменшення діаметру. Під каску ніколи ми не одягаємо шапки — особливо з помпоном. Якщо комусь дуже холодно, може використати спеціальну, дуже тонку в’язану шапку з нейлону, але нічого більше. Катаючись в шоломі, краще використовувати маску, а не окуляри. Оправи окулярів, затиснуті каскою, можуть боляче тиснути на скроні,
а також існує ризик пошкодження ока. Маска краще береже очі від шкідливих UV-променів, також закриваючи доступ до зіниці променям, відбитим від снігу. Завдяки своїм м’яким
оправам, маски в екстремальній ситуації допоможуть захистити частину обличчя і ніс. На жаль, немає універсальних лінз, які б однаково добре працювали в різних світлових умовах (те ж стосується і окулярів). Світлі (жовті, рубінові, блакитні, світло-зелені, золотаві) служать для їзди в погану погоду, оскільки піднімають контраст. Темні (сірі, темно-помаранчеві, брунатні, темно-зелені) лінзи добре працюють в сонячну погоду. Якщо хтось з Вас все-таки буде їздити в окулярах, дуже прошу звернути увагу на те, щоб не мали вони металевих оправ, а лінзи були з некрихкого
матеріалу. Метал і скло можуть легко і серйозно пошкодити очі! Що ж, з таким спорядженням вартує тільки дочекатись бажаної зимової відпустки.